A Rick Rubin: In the Studio című könyv „Linkin Park – Minutes to Midnight” című fejezete magyarul
A Rick
Rubin: In the Studio című könyv Rick Rubin zenei producer pályafutását és
munkamódszereit mutatja be, különösen azokat a kreatív és zenei folyamatokat,
amelyekkel legendás előadókkal dolgozott együtt több mint két évtizeden
keresztül. A könyvet Jake Brown nashville-i zenei
életrajzíró írta, aki számos könyvet publikált híres zenészekről és
producerekről, a kötet 2009-ben jelent meg az ECW Press gondozásában. Eredeti
nyelve angol, jelenleg nincs hivatalos magyar fordítása.
A kiadvány Linkin Park – Minutes to Midnight című fejezete az
MTM album születésének történetét, munkálatainak körülményeit foglalja össze.
Ez a fejezet olvasható lentebb magyarul.
***
A Linkin Park már korábban is hatalmas
sikereket ért el a nu metal és rapcore keverékével a Hybrid Theory és Meteora
című albumokon. 2006-ban a zenekar elkezdett dolgozni következő stúdióalbumán,
a Minutes to Midnight-on a Warner Bros.
kiadóval, és új hangzások felfedezésére törekedtek ahelyett, hogy megismételnék
a korábbiakat. „Visszatekintettünk arra, amit eddig csináltunk” – mondta Mike
Shinoda, a Linkin Park tagja –, „és úgy éreztük, hogy ezt a hangzást már
kimerítettük. Könnyen tudtuk másolni, más zenekarok is könnyen tudták másolni,
és egyszerűen tovább kellett lépnünk.” Shinoda úgy vélte, Rick Rubin lenne a
legmegfelelőbb producer a zenekar számára, mivel rengeteg különféle műfajú
előadóval dolgozott már együtt. „A mi stílusunk alapja a műfajok zökkenőmentes
ötvözése. Így ki lehetne jobb producer a következő Linkin Park-albumhoz?” –
mondta a Rolling Stone-nak, amikor bejelentették az együttműködést. A Linkin
Park tagjai összeállítottak egy listát lehetséges producerekről, és Rubin neve
szerepelt a lista élén. Az énekes, Chester Bennington így fogalmazott: „Ha nem
gondolsz arra, hogy Rick Rubinnal dolgozz, akkor valószínűleg hülye vagy, érted
mire gondolok?! Megkerestük, és miután találkoztunk vele, nem is találkoztunk
mással. Zeneileg és szövegileg is fel akarta kavarni az állóvizet, és mi is új
irányt kerestünk, tudtuk, hogy ő el fog juttatni oda minket.”
DJ
Joseph Hahn így nyilatkozott a zenekar weboldalán: „Szerencsénkre Rick Los
Angelesben él, így találkozhattunk nála, beszélgettünk zenéről, életről,
dalszerzési módszerekről – laza, kötetlen beszélgetések voltak, hogy
megismerjük egymást. Ő is kedvelt minket, mi is őt, és egyre inkább úgy tűnt,
hogy van értelme együtt dolgozni.” Chester Bennington így beszélt Rubinról:
„Azt akarta látni, mennyire vagyunk nyitottak arra, hogy máshogy közelítsük meg
a zenealkotást. Azt mondta: ‘Olyan zenét csináljatok, ami inspirál benneteket,
függetlenül attól, hogy mit gondoltok arról, hogyan kellene hangzania.’”
Shinoda
a Linkin Park hivatalos oldalán írt üzenetében így fogalmazott: „Olyan embert
kerestünk, akinek tapasztalata van sokféle zenei stílusban, és akinek a zenei
ízlése olyan sokszínű, mint a miénk. Mivel Rick olyan előadókkal dolgozott,
mint a Red Hot Chili Peppers, Slayer, Beastie Boys, Neil Diamond, Jay-Z és
Johnny Cash, nyugodtan kijelenthetjük, hogy elég sokoldalú. A többiek rám
bízták a produceri feladatokat a mi oldalunkról, így a következő lemezen az áll
majd: ‘Rick Rubin és Mike Shinoda’. Nagyon hálás vagyok a srácoknak, hogy
megbíznak bennem ezzel a megtiszteltetéssel és kihívással kapcsolatban –
nagyszerű lemezt fogunk csinálni. Ami a hangzást illeti, a stílusunk és
személyiségünk felismerhető lesz benne, de mindenképp ki akarunk lépni a
komfortzónából és valami újat, mást létrehozni. Olyan zenét szeretnénk
csinálni, ami megőrzi azt, amit a rajongóink szeretnek bennünk, de új
hangzásokkal és stílusokkal gazdagítva azt.” Rick Rubinnal együtt producerként
dolgozni mérföldkő volt Shinoda számára. „Az ő zenéin nőttem fel, és most
együtt dolgozni vele, hogy a mentorom lehet, hatalmas dolog” – mondta a Rolling
Stone-nak.
Rick
Rubin így nyilatkozott az MTV-nek, miközben a zenekar az albumon dolgozott:
„Valóban újraalkotják önmagukat. Nem hangzik rap-rocknak. Nagyon erős
dalszerzés jellemzi. A zenekar tagjai azt mondják, hogy ez túlszárnyalja
mindazt, amit eddig csináltak – teljesen más megvilágításba helyezi őket, és
ezt nagyon szeretik. Nagyon dallamos. Ez egy progresszív lemez.” A projekt
elejétől világos volt, hogy a Linkin Park nem akarja „teljessé tenni a
trilógiát” egy harmadik, ugyanolyan hangzású albummal. Rubin ezt mondta a
zenekarnak: „Bármit gondolsz arról, hogy mit akarnak hallani a rajongók, vagy
hogy milyen zenét kell csinálnotok –
felejtsétek el. Dobjatok ki mindent az ablakon, mert semmi sem számít. Csak az
a fontos, hogy olyan zenét alkossatok, ami inspirál benneteket.” Ez az a tanács
volt az, amit a banda hallani akart: a producer kalandvágyó természete és a
zenekar határfeszegetési szándéka csodákat tett. Bennington így fogalmazott:
„Hatalmas távolságokat tettünk meg azért, hogy megváltoztassuk a hangzásunkat,
megtanultuk, hogyan írjunk dalokat anélkül, hogy tönkretennénk azt, amit eddig
létrehoztunk.”
A
zenekar a rap elemek háttérbe szorításával kezdte a változást, kiemelve Mike
Shinodát hagyományos szerepéből. Bennington így emlékezett vissza a Rolling
Stone-nak: „Mike azt mondta, hogy saját magát írta ki a lemezből. Nincs sok
Mike ezen az albumon – néhány dalban rappel, néhányban énekel, sok harmóniát
énekel, sokat gitározik. És ugye ő volt a producer is. Szóval érdekes volt.
Eleinte kérdezgettem, hogy ‘Hé, mit csinálsz? Talán kéne pár rappelés, vagy
több belőled.’ És ő azt mondta: ‘Nem, nem, nem. Ez most rólad szól, haver.’”
A zenekar teljesen nyitott volt Rubin
javaslataira. „Mindent, amit Rick mondott, komolyan vettünk” – mondta
Bennington. „Nagyon tiszteljük őt, kiváló ízlése van a zenében, és remek
hallása, így ha azt mondta: »Próbáljuk ki ezt az ütemet«, akkor tényleg mindent
kipróbáltunk.” Az egyik legfőbb javaslata Rubinnak az volt, hogy alapjaiban
változtassák meg a Linkin Park dalírási folyamatát. Brad Delson szólógitáros az
Entertainment Weekly-nek így nyilatkozott:
„Már több lemezt készítettünk, és úgy vágtunk bele ebbe a folyamatba, hogy azt
hittük, tudjuk, mit csinálunk. Korábban mindig megírtuk a zenét, felépítettük a
szerkezetét, szinte teljesen készen volt, és csak a legvégén került sor az
éneksávokra. Chesternek és Mike-nak pedig az a stresszes feladat jutott, hogy
olyan dallamokat és szövegeket találjanak ki, amelyek felérnek a zenével. Ez
alkalommal Rick nem akarta, hogy bármit is csiszolgassunk. A dalokat a
legnyersebb formájukban vizsgáltuk meg, hogy lássuk, működnek-e. És ha nem,
továbbléptünk, és írtunk egy új dalt.”
Bennington
így beszélt a folyamatról: „Ez szórakoztató. Mindannyian lehetőséget kapunk
arra, hogy kreatívan kifejezzük magunkat és hozzátegyünk valamit. Egyénileg
dolgozunk ki ötleteket, aztán összeülünk zenekarként, és együtt dolgozunk
rajtuk. Közösen döntjük el, hogy milyen irányba menjenek a dalok. [A dalszerzés
korai szakaszában] először egyénileg dolgozzuk ki a saját részeinket. Mindenki
megírja a saját hangszerének szólamát. De minden héten tartunk egy zenekari
megbeszélést, és sok mindenen párban dolgozunk. Minden héten összejövünk a
stúdióban, és meghallgatjuk egymás anyagait. Ezután közösen döntjük el, mit
tartunk meg, mit változtassunk meg, és segítünk egymásnak abban, amin éppen
dolgozunk.”
David „Phoenix” Farrell basszusgitáros
így nyilatkozott a dalszerzésről: „Szerintem az ember mindig arra törekszik,
hogy megírja a ‘tökéletes dalt’. Azt hiszem, bármikor leülök dolgozni valamin,
ez az alapvető cél, nem? A Hybrid Theory
számunkra mindig különleges helyet fog elfoglalni a szívünkben, mint az első
album, és mindannak a kezdete, amit akkor csináltunk. A Meteora pedig ennek a folytatása volt, amikor elkezdtünk
igazán kitörni a megszokott keretekből, és új utakat keresni a dalszerzéshez –
új hangzásokkal, új hangnemekkel kísérleteztünk, amik addig nem voltak
jellemzőek ránk, és ez tényleg megnyitotta számunkra az ajtót ahhoz, hogy
megírjuk azt az albumot, amin most dolgozunk.”
„Ami azt illeti, hogy már képesek
vagyunk nyugodtan azt mondani: »Tudod mit, üljünk le zenét írni, és válasszuk
ki azt, ami a legjobban tetszik abból, amit alkotunk«, függetlenül attól, hogy
‘Linkin Parkosan’ hangzik-e vagy sem – és ez az, ami történik vele. Pontosan
ezt csináljuk most ezzel az albummal. Szerintem még mindig benne van a mi
hangzásunk, de közben teljesen más a hangulata – sok minden másképp működik
rajta, és vannak rajta olyan dalszöveg témák, hangulatok és érzések, amik
teljesen újak és izgalmasak számunkra.”
A srácok különböző szerepeiről a
Linkin Park dalainak megalkotásában Bennington így nyilatkozott: „Általában
Mike és én írjuk a dalszövegeket, a többiek pedig ezekhez írják meg a saját
részeiket. Brad nagyon jó a dalok szerkezetének kialakításában. Ez
nyilvánvalóan rengeteg munka.” A dalszövegírás megosztása Bennington és Shinoda
között jól működött – mondta Bennington. „Mindkettőnknek megvannak a saját
személyes témáink, amikről írunk, szóval néha a dalok külön kezdődnek, majd
összerakjuk őket és közösen dolgozunk rajtuk. De mindkettőnknek vannak olyan dalai
is, amiket teljesen egyedül írtunk. Általában belejavítunk egymás munkáiba, és
onnan folytatjuk.”
Shinoda úgy találta, hogy az általa
írt dalok dallamosabbak lettek, kevésbé rapszöveg-központúak – talán a társproducer,
Rick Rubin hatására. Rubin arra bátorította a Linkin Parkot, hogy hallgassanak
más típusú zenéket az album készítése közben, például Pink Floydot, Elton
Johnt, King Crimsont vagy az Emerson, Lake & Palmert, többek között.
Shinoda
a Billboard-nak így nyilatkozott: „Amiért
imádom Rick-et, az az, hogy kiszámíthatatlan. Meghallgat egy dalt, és előáll
egy olyan ötlettel, ami teljesen a semmiből jön, de mégis van értelme, és jobbá
teszi a dalt.”
Egy évnyi dalszerzés során, a banda
becslése szerint, 150 kész demó született. Rubin büszkén érezte úgy a
felvételek megkezdése előtt: „Ezek igazán gyönyörű dalok. Túlszárnyalták
önmagukat.”
Shinoda a producerükről így beszélt: „Rick
legbelül annyira sok mindent megért. Nem kell rajta gondolkodnia. A stúdióban
nincs tudatos tervezés – csak érzés van.”
Shinoda összehasonlította Rick Rubint
Don Gilmore-ral – azzal a producerrel, aki a Hybrid
Theory és a Meteora lemezeken
dolgozott: „Donnal nagyon szórakoztató volt együtt dolgozni… mert a stúdióban
nagyon bolondos, és izgalmas rocklemezeket készít. Nagyon jellegzetes stílusa
van. Rick viszont egy legenda. Ő minden idők egyik legelismertebb producere.
Elég, ha egyszer meghallgat egy dalt, és azonnal tud olyan dolgot mondani,
amivel jobbá lehet tenni. Minden zenei stílusban otthonosan mozog, és képes igazán
lendületbe hozni az ötleteidet.”
A Minutes
to Midnight Rubin laurel-canyoni kúriájában került rögzítésre. A kevésbé
formális környezet jól illett a Linkin Parkhoz. Delson az Entertainment Weekly-nek így nyilatkozott:
„Ez egy igazán híres — vagy inkább hírhedt — hely. Időtlen hangulata van.
Szinte nem is tudod eldönteni, melyik évtizedben jársz. Szerintem ez
visszatükröződik a lemezen is — akár a Motown által inspirált dobsávokon, akár
a különféle zongorákon, amikkel kísérleteztünk, a vintage erősítőkön vagy a
teljesen új elektronikus hangzásokon keresztül.”
Míg a
zenekar korábban általában a fő hangszerein játszott, Delson elmondta: „Mind a
hatan tényleg bármilyen hangszeren játszottunk ezen a lemezen. Nem voltak
határok abban, hogy ki mivel járulhat hozzá a dalok megalkotásához, vagy
hogyan. Ez valóban a hatunk közös együttműködésének eredménye.”
A Minutes to Midnight hangzásának létrehozásához
a zenekar rengeteg gitárhangzással és stílussal kísérletezett — mesélte
Bennington: „Rengetegféle dobfelszerelést próbáltunk ki, játszottunk bendzsón,
xilofonon, egy csomó őrült dolgot csináltunk.”
Shinoda hozzátette az indieLondon-nak: „Új módokon írtunk, és
olyan hangszereket, eszközöket használtunk, amikkel korábban még nem
kísérleteztünk — a vintage gitároktól és erősítőktől a mellotronon át Rick
eredeti 808-as dobgépéig, amit még a Beastie Boys első lemezén használt.”
Miközben ezeket az új hangzásokat
felfedeztük, Rubin „rengeteg nézőpontot hozott be, és kiváló érzékkel segített
bennünket végigvezetni ezen a kihívásokkal teli folyamaton, miközben egy nagyon
pozitív és nyitott légkört teremtett” — mondta Delson az Ultimate Guitar-nak.
„Rick tényleg egy olyan ember, aki az egészet látja, az összképet.”
A lemezen Delson Paul Reed Smith
gitárokat, valamint vintage felszereléseket használt.
„Olyan cuccokat, mint egy 1950-es évekbeli Stratocaster, egy vintage Les Paul,
egy Fender Jaguar, egy Fender Telecaster, és teljesen elhagytam azokat az
erősítőket, amiket korábban használtam. Ezen a lemezen nincs Dual Rectifier
vagy új Marshall. Főként egy vintage Soldano-t, egy vintage Hi-Watt-ot, egy
Sears erősítőt és egy AC-30-at használtam a tiszta hangzásokhoz. Volt egy
igazán ritka darab is, amit mi csak ‘Bo Diddley’ erősítőnek hívtunk —
a hangmérnökünk csak egy magazinban látott ilyet korábban. Sosem látott élőben,
de sikerült szereznünk egyet, és kibéreltük a felvételekhez. Hihetetlenül
tiszta hangja volt.”
Delson
más erősítőkkel is kísérletezett: „Rengeteg menő kombinációt találtam az
erősítők között. Például egy Soldano-t és egy Hi-Watt-ot használtam együtt,
néha pedig belekevertem egy régi JCM800-as erősítőt, ami nagyon egyedi, súlyos
hangzást adott. Minden dalhoz másként akartam hozzáállni, nem ragaszkodtunk egy
fix beállításhoz. Az számított, hogy mi szól a legjobban.”
Bennington számára az egyik kiemelkedő
dal a „The Little Things Give You Away” volt. Úgy nevezte, hogy „ez a csúcsa
annak, amit zenekarként elérhetünk”, és így írta le az MTV-nek:
„Ez egy epikus dal, de sok szempontból mégis törékeny. Van benne egy remek
akusztikus gitárriff, és a szöveg is nagyon sokat mond. Úgy érzem, ez a dal
olyan módon érinti majd meg az embereket, ahogy a Linkin Park még soha. Van
benne egy rész, egy váltás, ami a kedvenc pillanatom az egész lemezen. Gyönyörű
és időtlen hangzású, egy szuper szintetizátorral... majd Brad [Delson] egy
gyönyörű szólóba kezd, ami csak épül és épül, míg végül egy a cappella részre
törik szét. Egy hatalmas hangrobbanás, több mint hat percen keresztül — és
egyszerűen elképesztő. Alig várom, hogy az emberek hallják.”
Az „In Between” című dal jól példázta
a Linkin Park hangzásának számos változását: van benne cselló, samplerezett
dobritmus, és Mike Shinoda énekli a fő éneksávot. Bennington az MTV-nek a „Bleed It Out”-ról így beszélt: „Ez
egy olyan dal, ami valahol a tőlünk elvárható dolgok határán mozog. Van benne
rappelés, egy nagy refrén, de ugyanakkor van benne menő Motown-os dobolás és
igazi bulihangulat. Szóval ez is valami más. Szórakoztató.”
A Minutes
to Midnight egészéről Bennington így nyilatkozott: „Rick egy sokkal
letisztultabb, klasszikus rockos és hiphopos hangzást hozott be. Régi gitárokat
és fából, valamint állatbőrből készült dobokat használunk, hogy törzsi hangzást
érjünk el. Ez biztosan nem nu metal.”
Delson dicsérte Rubint, amiért
„rendkívül okos iránymutatást” adott a zenekarnak a 17 hónapon át tartó
munkafolyamat során, amely alatt az album készült. Az Ultimate Guitar-nak Delson így érvelt: „Korábban nagy
sikereink voltak olyan dalokkal, amelyeknek meghatározott hangzása és stílusa
volt, így teljesen elölről kezdeni, és valami teljesen újat és kipróbálatlant
csinálni hatalmas kockázatot jelentett a zenekar számára. De a nagy
kockázatokkal nagy jutalom is járhat, szóval reméljük, hogy amikor az emberek
meghallgatják ezt az albumot, akkor — amennyire csak lehet — kapcsolatba tudnak
lépni mind a hatunkkal… vagyis igazából mind a hétünkkel, ha Rick-et is
beleszámítjuk… kapcsolatba tudnak lépni azokkal a dalokkal, amiket
kiválasztottunk.”
A Minutes to Midnight megjelenésével a Linkin
Park egyértelműen maga mögött hagyta a régi hangzását, és Shinoda remélte, hogy
a média és a zeneipar végre elengedi a zenekarra ráragasztott címkét. „Az
emberek mindig megpróbáltak minket besorolni a rap/rock sztereotípiába, de mi
sosem akartunk tudatosan ennek a színtérnek a részei lenni. Mindig is megvolt a
saját személyiségünk, és szerintem ez most igazán látszik ezen a lemezen.”
Bennington
egyetértett zenésztársával, amikor a Reuters-nek
nyilatkozott: „Még mindig van bennünk hiphop elem, és mindig is lesz. De
tényleg eltávolodtunk mindentől, ami nu metalosan hangzik. Tudom, hogy részben
mi is hozzájárultunk — legalábbis azt hiszem — ennek a műfajnak a
kialakulásához, de utálom ezt a műfajt. Nem akarok mindenki nevében beszélni,
de személy szerint elmondhatom, hogy szinte senkinek nem vagyok a nagy
rajongója ebből a kategóriából. Van néhány zenekar, akik szerintem nem is
tartoznak oda igazán — és mi is egy vagyunk közülük.”
A Linkin Park basszusgitárosa így
nyilatkozott: „Valóban kihívtuk magunkat arra, hogy máshogy csináljunk
dolgokat, mint ahogy korábban tettük. Szerintem ennek eredményeképpen egy olyan
album született, amely érzelmileg sokszínűbb, és organikusabb módon állt
össze.”
Delson büszke volt az albumra, és
remélte, hogy a zenekar lelkesedése átjön majd a rajongók számára is. Az Entertainment Weekly-nek így nyilatkozott:
„Valójában csak a legőszintébb és
legizgalmasabb lemezt szerettük volna elkészíteni — saját magunk számára. Az a
filozófiánk, hogy ha mind a hatunknak tetszik egy dal, akkor valószínű, hogy
valaki másnak is tetszeni fog a világon. A lemezen minden dal olyan, amit
mindannyian szeretünk.”
A 150
megírt dalból 12-re szűkíteni a végső dallistát hosszadalmas folyamat volt (és
ez volt az egyik oka annak, hogy ilyen sokáig tartott befejezni az albumot).
Rick Rubin — ahogyan más előadóinál is — demokratikus módszert javasolt a
dalválasztáshoz.
Bennington
a Rolling Stone-nak így mesélt erről: „Volt
egy értékelési rendszer mindenre, és szavazás is. Értékeltük az összes dalt,
szavaztunk, újraértékeltünk, újra szavaztunk — és ez a folyamat folytatódott
újra meg újra. Nagyon fárasztó volt. Néha úgy éreztük, hogy a demokrácia nem is
olyan jó ötlet, de a végeredmény az lett, hogy mindannyian egy olyan lemezt
vihettünk haza, amely szövegileg erősebb, zeneileg gazdagabb, és nagyon jól
megírt. Mindannyian úgy éreztük, hogy: Ezzel
tudunk együtt élni. Ez jó.”
És az
eladási adatok is visszaigazolták a zenekar értékelését. A Minutes to Midnight 2007 májusában jelent meg, és 15
országban debütált az első helyen, köztük az amerikai Billboard Top 200 Album Chart-on is, ahol az első héten 625
000 példányban kelt el. Az album vezérdala, a „What I’ve Done” által felvezetve
a lemez még ugyanazon a héten világszerte platinalemez lett.
***
fordítás: Szinay Balázs
Nincsenek megjegyzések: