Linkin Park: From Zero – tények, érdekességek dalról dalra



HÁTTÉR

A From Zero az első olyan Linkin Park album, amelyen nem szerepel Chester Bennington és (2022-es távozása után) Rob Bourdon, viszont egyben ez az első olyan is, amelyen új tagok, Emily Armstrong (ének) és Colin Brittain (dob, társproducer) szerepelnek.
A zenekar 2019-ben kezdett el együttműködni Emily Armstronggal. Mike szerint többen (köztük maga Rob Bourdon is) mondták a srácoknak, hogy találkozniuk kellene Emilyvel és együtt kellene dolgozniuk.
Rob Bourdon a 2017-es szünettől legalább 2022 közepéig részt vett a zenekar életében, mivel a Notes From the Band sorozatnak még társszerzője volt. Mike elmondása szerint Rob Bourdon valamikor 2022 közepe-végén érkezett azzal a hírrel a zenekarhoz, hogy el akarja hagyni a Linkin Park-ot. Kilépésének okát így magyarázta 2024 szeptemberében: „Nemrég, pár évvel ezelőtt, volt egy beszélgetésünk, ahol azt mondta, hogy vissza akar vonulni. Erről nem beszéltünk nyilvánosan, mert nem tudtuk, hogyan fog ez működni. A rajongók észrevették, kiadtunk egy csomó dolgot, és ő nem vett részt egyik interjúban vagy marketinganyagban sem. És ezért. Mindig szeretni fogjuk a srácot. Mindig tisztelni fogjuk a csodálatos dolgokat, amiket együtt építettünk. Mivel a hiánya valós volt, már Colinnal dolgoztam.”
Amikor Mike belekezdett a From Zero megírásába, elmondása szerint minden vele, Dave Farrell-lel és Joe Hahn-nal kezdődött. Brad Delson valamivel később csatlakozott a stábhoz. Joe így írta le a folymatatot: „Miután Colin és Emily csatlakozott, a dolgok elkezdtek összeállni. Régi és új dolgokból is tudtunk meríteni. A lényeg az volt, hogy újra átéljük azokat a dinamikákat, amelyekről tudjuk, hogy el tudunk érni, de más módon.”
Néhány első demó, amelyen Emily énekelt, az Unshatter és a Vertigo címet viselte, melyek 2019 környékén készültek.
Ez az időszak nagyon lassú és szétszórt volt, voltak olyan periódusok, amikor hetekig vagy hónapokig nem is látták Emilyt. Az ebből az időszakból származó demók zeneileg jelentéktelenek voltak Mike szerint, de szükségesek voltak ahhoz, hogy eljussanak a következő Linkin Park album összeállításának első lépéseihez.
Mike és a többiek 2023 szeptembere környékén kérdezték meg Emily-től, hogy akar-e a zenekar állandó énekese lenni?
Mike azt állítja, hogy a lemez dalaihoz készített összes demón ő énekelt, de a zenekar végül úgy döntött, hogy Emily énekhangja jobb a legtöbb számban.
Brad részvétele a projektben csak később, a munkálatok késői szakaszában öltött testet, amikor Mike, Joe és Phoenix rábeszélték, hogy csatlakozzon egy Emilyvel és Colinnal közös felvételhez.
A From Zero album eredetileg 2025 elején jött volna ki, majd decemberre tolták, végül novemberre.
Emily elmondása szerint mivel az album megjelenését előrehozták, a zenekar három új dalt (Up From The Bottom, Unshatter, Let You Fade) tudott beilleszteni a közelgő koncert setlistbe, annak okán, hogy a rajongók hamarabb hallhatták az új albumot.

***

From Zero (Intro)

Az
Intro és a The Emptiness Machine kórustémájában csupán Mike és Emily hangját hallhatjuk több rétegben, sokszorosított változatban.
A kórust követően egy fiatalabb férfihang (valószínűleg Mike gyermeke) és Mike párbeszéde hallható (szemben azzal, miszerint sokan azt hitték itt Emilyvel beszélget).
Az album legvégén, a Good Things Go vége visszatér az album elejéhez, Mike és Emily kórusához.

The Emptiness Machine

A dal szerkezetét magyarázva Mike azt mondta: „Amikor megírtam a
The Emptiness Machine-t, az a folyamat nagyon-nagyon korai szakaszában volt…Volt egy demó verzióm belőle, annyira Linkin Parkosnak érződött. Ez volt az egyik olyan dolog, amit megírtam, és amiről úgy éreztem, hogy nem is lehet más.”
A dal 2022-re, mire Emily csatlakozott a folyamathoz körülbelül 80-90%-ban kész volt. Mike akkoriban mutatta be a menedzsmentnek és másoknak (a saját vokáljával), és pozitív, de közepes reakciókat kapott. A dal csak Emilyvel nyerte el végső, mindenkiből maradéktalan elismerést kiváltó változatát.
Mike elmondása szerint a dal egy bántalmazó kapcsolatról szól, ami kiszipolyozza belőled az életet.

Cut the Bridge

A dalt Nick Longgal és Bea Millerrel közösen írták. Brad leírta, hogy a dal korai szakaszában Mike-al három napon keresztül ugráltak a stúdióban számos ötlet és gitárriff között. Végül ezeket a kukába dobták és inkább egy erősen effektezett gitártémát választottak.
A Mike otthoni stúdiójában, a The Stockroomban készült felvételek azt mutatják, hogy Mike, Dave és Joe már 2022 decemberében is együtt dolgoztak a dalon. Amikor Mike az éneket vette fel, megkérdezte Dave-től, hogy van-e másik szó is, ami illik a „nyíl” szóhoz, az „egyenes és keskeny” szavakra kérdezve. Dave azt mondta: „Mindig is szerettem a sast, az egyik karmában a békét jelképező ágat, a másikban pedig a háborút jelképező nyilat tartja”, utalva az Amerikai Egyesült Államok nagy pecsétjére. Ez a sor végül így került be a dalba: „de az ág nem olyan fényes, mint a nyíl”

Heavy Is the Crown

A dal ötlete már 2021-ben felmerült, amikor Mike találkozott az Arcane zeneszerzőjével, Alex Seavorral az Arcane 1. évadának premierjén, majd meghívta az Arcane-t az otthonába, hogy lejátssza nekik a demót.
Amikor Emily csatlakozott, a Linkin Park-hoz a dal rock verzióján kezdtek el dolgozni, amelyből stúdióverzió készült.
Mike Elizondo, aki a Hybrid Theory idején egy nagyon rövid ideig a Linkin Park basszusgitárosa volt (Dave Farell kilépésének időszakában) szerzőként közreműködött a dalban és az Overflow-ban is.
Emily dalban hallható scream-je, a legelső felvétel, amit az album felvételei során rögzítettek, annak ellenére, hogy utána több változat is készült.
Mike így nyilatkozott a dal tartalmáról: „Arról szól, hogy énekelsz valakinek, aki a koronát kéri, és azt mondod, hogy: ezt kérted, ez rengeteg felelősség.”

Over Each Other

Ezt a dalt Jon Green írta a zenekarral közösen, aki a Linkin Park közösségében a 2017-es Hollywood Bowl-i fellépéséről és a 2019-es londoni, Mike Shinodával közös
One More Light előadásáról vált híressé, de társszerzője volt a One More Light  Nobody Can Save Me , Battle Symphony, Friendly Fire és a kiadatlan Tidal Wave című dalának is. Emellett Matias Mora popdalszerző is közreműködött a dal szerzőjeként.
A dal létrejöttéről Mike azt mondta: „Az eredeti demót teljes egészében én készítettem, aztán ahogy írtunk, különböző iterációkkal/prezentációs módokkal játszottunk. Néhány számnál egyszerűen csak én írtam a demót, és aztán az nagyon hasonló maradt. Mások dalok inkább közös munka eredményei voltak, és azt hiszem, ez inkább ebbe a kategóriába tartozik.”
Emily azt mondta: „Néhányszor újra kellett próbálnom különböző napokon, hogy kicsit más dallamváltásokat találjak ki, hogy a sajátommá tegyem a dalt. Eredetileg úgy énekeltem, ahogy meg volt írva, és egy kicsit nehéz volt megfejteni.” Hozzátette: „Ez volt az album legnehezebb dala, mert már azelőtt megvolt a saját identitása, mielőtt megismerkedtem vele.”

Casualty

A zenekar a
From Zero felvételeinek viszonylag késői szakaszában kezdett el dolgozni a Casualty-n. A zenekar visszatérésének ezen a pontján Brad még mindig habozott visszatérni a stúdióba és újrakezdeni a zenei munkát, annak ellenére, hogy tudta, hogy Mike, Dave, Joe, Emily és Colin már dolgoznak az album felvételein. Nyitva hagyták számára az ajtót, nem nyomást gyakorolva rá, hanem kifejezve az ő nézőpontjának értékét. Amint csatlakozott a csapathoz Mike szerint azt mondta: „Azt hiszem, írhatnánk valami súlyosabbat. Úgy értem, sokkal súlyosabbat.”
Emily írta a refrén témáját, meglepve Mike-ot előadásmódjának intenzitásával.
Mike előadásmódja ebben a számban mindentől különbözik, amit korábban bármelyik dalban tett, a versszakok és a bridge alatt kemény üvöltést produkálva. Joe erről azt mondta: „Úgy érzem, hogy feltártunk valamit, amit Mike-nak sokkal gyakrabban kellene csinálnia!”
A szám instrumentális részét Mike, Brad és Colin készítette. A vokál és a szöveg egy nap alatt készült el, Emily találta ki a scream-eket és a dalszövegeket.

Overflow

Mike és Colin már 2022 végén együtt dolgoztak a dalon.
Dave Farrell az album megjelenése előtti hónapban megemlítette, hogy az Overflow az egyik kedvenc dala az albumon (a másik a The Emptiness Machine).
A dal számos verzión és átíráson esett át, mire elnyerte végleges változatát. Dave azt állította, hogy a dalnak három vagy négy különböző refrén változata volt, de a zenekar nem akarta feladni, és újra és újra visszatért hozzá, még azután is, hogy különböző szerzőkkel dolgoztak együtt.
A dallal kapcsolatban Mike elmondta: „Amikor írtuk, néhány alapvető ötlet arról szólt, hogy szinte túlterheltnek érezzük magunkat, és a túlcsordulás (overflow) szó arról szól, hogy a poharad túlságosan tele van mindennel a világon. Olyan, mint amikor a közösségi médiában vagy, és túl sok szar van ott.”
Szerzőként Mike Elizondo is közreműködött a dalban, ahogyan a Heavy Is The Crown című szerzeményben is.
A dal végén egy kazetta megfordítása és a Xero Fuse című dalának egy pár másodperces részlete hallható.

Two Faced

Mike így írta le a dalt: „...eredetileg az ötlet az volt, hogy valami olyasmit írjunk, ami a Linkin Park előttre utal. Mindenki úgy gondol a Linkin Parkra, hogy itt vagyunk 2024-ben, mi ez a változás, mi történik ma? Emlékeztetni akartam őket, hogy volt egy időszak a zenekarban, mielőtt találkoztunk volna Chesterrel, amikor a barátommal, Markkal zenéltünk együtt. Valami ilyesmit akartam csinálni, és így kezdődött a
Two Faced.”
Brad és Mike együtt írták a Two Faced gitártémáit.
Amikor a One Step Closer-rel való összehasonlításról kérdezték, Mike azt mondta: „Viccesnek tartom az összehasonlítást, látom a hasonlóságokat, de úgy tűnik, mintha olyan emberek utalnának erre, akik nem ismerik túl jól a repertoárunkat.”

Stained

A dalt Cal Shapiro dalszerzővel közösen írták, aki a Timeflies együttes tagja.
A zenekar eddig egyáltalán nem kommentálta nyilvánosan a dalt – sem online, sem interjúkban, sem a színpadon.

IGYEIH

Ez volt az egyik utolsó dal, amit a zenekart elkezdett írni az albumhoz.
Demó verzióját Mike és Brad írta.
Emily így nyilatkozott a dalszerzési folyamatról: „Annyi verziója volt ilyen rövid idő alatt... Olyan volt, mintha ez lenne az utolsó dal az albumon, és rohadtul versenyt kellett futnunk az idővel, hogy elkészüljön, és tényleg fel kellett gyorsítanunk a dalszerzési folyamatot.”
A dal munkacíme a Villain volt.

Good Things Go

Mike a dal első demó verzióit 2020-ban rögzítette. Lehetséges, hogy ezekben más-más énekesek szerepeltek.
A dal címéről Mike azt mondta: „Imádom ezt a kifejezést, és évek óta próbálgattam már párszor különböző demókban. Volt ez a kifejezés, és tudtam, hogy jó dal lesz, de nem tudtam, hogy a refrén, a refrénben lévő sor vagy mi lesz belőle.”
Mike-ot többször is megkérdezték, hogy a dalra hatással volt-e Chester Bennington elvesztése. Azt mondta: „Nem, ez valójában egy párkapcsolati dal, néhányunk története összevonva, és azt hiszem, a sorok többsége az én, Colin és Jake Torrey története volt. De az egész zenekar dolgozott a dalon, mint általában.”
A dal bridge részében szereplő rap betét önálló ötletként már 2019-ben megszületett, majd rá lett próbálva erre a dalra és megtartották, mivel működött.


A DELUXE KIADÁS HÁROM BÓNUSZDALA

Up From the Bottom

Az album deluxe kiadásának bejelentésével egy időben a zenekar weboldala azt írta: „Az
Up From the Bottom az idei turnék között született, átitatva a hosszú szünet utáni első fellépések energiájával.”
Az album deluxe kiadásáról beszélve Mike azt mondta: „Szerettünk volna néhány extra dalt kiadni, különösen mivel közelegnek a turnédátumaink. Szeretnénk valami frisset, amiről a rajongók beszélgethetnek, amit meghallgathatnak és amit lejátszhatnak. Miközben ezen dolgoztunk, az egyik korai megbeszélésen, amit a dalokról tartottunk, mindenki azt mondta: Vannak dalaink, de valami hiányzik, például egy másik típusú dalra vágyunk. És ezek a beszélgetések vezettek el az Up From The Bottom-hoz.”
A dalszerzés folyamatáról Mike ezt mondta: „Amikor mindenki hazament, elkezdtem összerakni a dolgokat a zongoránál. Napokig megszállottan húztam a homályos ötletek szálait, mígnem egy különleges kezdett feltárulni. Az egyik legkielégítőbb dolog, amit megtapasztalok, az a pillanat, amikor egy új dalt játszok a zenekaromnak – tudván, hogy befejezetlen, de biztos vagyok benne, hogy különleges lesz. Hatalmas köszönet a zenekartársaimnak az ötleteikért, az inspirációért és a kiváló teljesítményükért ebben a dalban – és Joe Hahnnak egy újabb őrült videóért.”

Unshatter

Az album deluxe kiadásának bejelentésekor a zenekar weboldala ezt írta: „Az
Unshatter egy korai szám volt, amit a From Zero felvételei elején készítettünk; Emily óriási énekhangja a bridge-ben volt az egyik olyan momentum, ami jelezte, hogy mire vagyunk képesek együtt.”
Amikor Emily elkezdett dolgozni a Linkin Parkkal, az első demók, amelyeken énekelt, az Unshatter és a Vertigo címet viselték, utóbbi 2019 körül készült.
Mike azt mondta: „Azt hiszem, Brad, Colin és én mindannyian dolgoztunk rajta. Rengeteg verziója volt. Csak írtunk, és ez a dal pattant ki belőle.”

Let You Fade

Az album deluxe kiadásának bejelentésekor a zenekar weboldala azt írta: „A
Let You Fade egy olyan dal, amelynek az írása a From Zero felvételei alatt kezdődött, de végső formáját az album megjelenése utáni felvételek során nyerte el.”
Mike hozzátette: „Maga a dallam, a dallamok, az akkordok és a szövegek a From Zero ülések alatt születtek, aztán teljesen megváltoztattuk a dal egész formáját. Volt belőle néhány különböző verzió, de mindegyik csak „majdnem tökéletesnek” érződött. A zongora és az ének állt a legközelebb hozzá, de úgy éreztem, hogy az ellenkezője lenne érdekesebb. Ezért megpróbáltuk hangosabbá tenni.”
2025. április 21-én Mike azt mondta, hogy a Let You Fade, az Overflow és az Up From the Bottom a jelenlegi kedvenc dalai, azok küzül, amelyeket az új felállásban készített.
A dal szövegét a rajongók Chester Benningtonnal hozták összefüggésbe, de Mike ezzel kapcsolatban így reagált: „A dalok különböző dolgokat jelentenek mindenkinek. Szeretnék mindenkinek teret adni a Let You Fade dalszövegének értelmezéséhez, legalábbis egyelőre. Nem kell meghatároznunk a dal helyes értelmezését.” 

Szinay Balázs


Nincsenek megjegyzések:

Kiemelt tartalmak