Linkin Park: From Zero – tények, érdekességek dalról dalra
HÁTTÉR
A From Zero az első olyan Linkin Park album, amelyen nem szerepel
Chester Bennington és (2022-es távozása után) Rob Bourdon, viszont egyben ez az
első olyan is, amelyen új tagok, Emily Armstrong (ének) és Colin Brittain (dob,
társproducer) szerepelnek.
A
zenekar 2019-ben kezdett el együttműködni Emily Armstronggal. Mike szerint
többen (köztük maga Rob Bourdon is) mondták a srácoknak, hogy találkozniuk
kellene Emilyvel és együtt kellene dolgozniuk.
Rob
Bourdon a 2017-es szünettől legalább 2022 közepéig részt vett a zenekar
életében, mivel a Notes From the Band sorozatnak még társszerzője volt.
Mike elmondása szerint Rob Bourdon valamikor 2022 közepe-végén érkezett azzal a
hírrel a zenekarhoz, hogy el akarja hagyni a Linkin Park-ot. Kilépésének okát
így magyarázta 2024 szeptemberében: „Nemrég, pár évvel ezelőtt, volt egy
beszélgetésünk, ahol azt mondta, hogy vissza akar vonulni. Erről nem beszéltünk
nyilvánosan, mert nem tudtuk, hogyan fog ez működni. A rajongók észrevették,
kiadtunk egy csomó dolgot, és ő nem vett részt egyik interjúban vagy
marketinganyagban sem. És ezért. Mindig szeretni fogjuk a srácot. Mindig
tisztelni fogjuk a csodálatos dolgokat, amiket együtt építettünk. Mivel a
hiánya valós volt, már Colinnal dolgoztam.”
Amikor
Mike belekezdett a From Zero megírásába, elmondása szerint minden vele,
Dave Farrell-lel és Joe Hahn-nal kezdődött. Brad Delson valamivel később csatlakozott
a stábhoz. Joe így írta le a folymatatot: „Miután Colin és Emily csatlakozott,
a dolgok elkezdtek összeállni. Régi és új dolgokból is tudtunk meríteni. A
lényeg az volt, hogy újra átéljük azokat a dinamikákat, amelyekről tudjuk, hogy
el tudunk érni, de más módon.”
Néhány
első demó, amelyen Emily énekelt, az Unshatter és a Vertigo címet
viselte, melyek 2019 környékén készültek.
Ez
az időszak nagyon lassú és szétszórt volt, voltak olyan periódusok, amikor
hetekig vagy hónapokig nem is látták Emilyt. Az ebből az időszakból származó
demók zeneileg jelentéktelenek voltak Mike szerint, de szükségesek voltak
ahhoz, hogy eljussanak a következő Linkin Park album összeállításának első
lépéseihez.
Mike
és a többiek 2023 szeptembere környékén kérdezték meg Emily-től, hogy akar-e a
zenekar állandó énekese lenni?
Mike
azt állítja, hogy a lemez dalaihoz készített összes demón ő énekelt, de a
zenekar végül úgy döntött, hogy Emily énekhangja jobb a legtöbb számban.
Brad
részvétele a projektben csak később, a munkálatok késői szakaszában öltött
testet, amikor Mike, Joe és Phoenix rábeszélték, hogy csatlakozzon egy Emilyvel
és Colinnal közös felvételhez.
A From Zero album eredetileg 2025 elején jött volna ki, majd decemberre tolták,
végül novemberre.
Emily elmondása szerint mivel az album megjelenését előrehozták, a zenekar
három új dalt (Up From The Bottom, Unshatter, Let You Fade) tudott
beilleszteni a közelgő koncert setlistbe, annak okán, hogy a rajongók hamarabb
hallhatták az új albumot.
***
From
Zero (Intro)
Az Intro
és a The Emptiness Machine kórustémájában csupán Mike és Emily hangját
hallhatjuk több rétegben, sokszorosított változatban.
A
kórust követően egy fiatalabb férfihang (valószínűleg Mike gyermeke) és Mike
párbeszéde hallható (szemben azzal, miszerint sokan azt hitték itt Emilyvel
beszélget).
Az
album legvégén, a Good Things Go vége visszatér az album elejéhez, Mike
és Emily kórusához.
The
Emptiness Machine
A
dal szerkezetét magyarázva Mike azt mondta: „Amikor megírtam a The Emptiness
Machine-t, az a folyamat nagyon-nagyon korai szakaszában volt…Volt egy demó
verzióm belőle, annyira Linkin Parkosnak érződött. Ez volt az egyik olyan
dolog, amit megírtam, és amiről úgy éreztem, hogy nem is lehet más.”
A
dal 2022-re, mire Emily csatlakozott a folyamathoz körülbelül 80-90%-ban kész
volt. Mike akkoriban mutatta be a menedzsmentnek és másoknak (a saját
vokáljával), és pozitív, de közepes reakciókat kapott. A dal csak Emilyvel
nyerte el végső, mindenkiből maradéktalan elismerést kiváltó változatát.
Mike
elmondása szerint a dal egy bántalmazó kapcsolatról szól, ami kiszipolyozza
belőled az életet.
Cut
the Bridge
A
dalt Nick Longgal és Bea Millerrel közösen írták. Brad leírta, hogy a dal korai
szakaszában Mike-al három napon keresztül ugráltak a stúdióban számos ötlet és
gitárriff között. Végül ezeket a kukába dobták és inkább egy erősen effektezett
gitártémát választottak.
A Mike
otthoni stúdiójában, a The Stockroomban készült felvételek azt mutatják, hogy
Mike, Dave és Joe már 2022 decemberében is együtt dolgoztak a dalon. Amikor
Mike az éneket vette fel, megkérdezte Dave-től, hogy van-e másik szó is, ami
illik a „nyíl” szóhoz, az „egyenes és keskeny” szavakra kérdezve. Dave azt
mondta: „Mindig is szerettem a sast, az egyik karmában a békét jelképező ágat,
a másikban pedig a háborút jelképező nyilat tartja”, utalva az Amerikai
Egyesült Államok nagy pecsétjére. Ez a sor végül így került be a dalba: „de az
ág nem olyan fényes, mint a nyíl”
Heavy
Is the Crown
A
dal ötlete már 2021-ben felmerült, amikor Mike találkozott az Arcane zeneszerzőjével,
Alex Seavorral az Arcane 1. évadának premierjén, majd meghívta az Arcane-t az
otthonába, hogy lejátssza nekik a demót.
Amikor
Emily csatlakozott, a Linkin Park-hoz a dal rock verzióján kezdtek el dolgozni,
amelyből stúdióverzió készült.
Mike
Elizondo, aki a Hybrid Theory idején egy nagyon rövid ideig a Linkin
Park basszusgitárosa volt (Dave Farell kilépésének időszakában) szerzőként
közreműködött a dalban és az Overflow-ban is.
Emily
dalban hallható scream-je, a legelső felvétel, amit az album felvételei során
rögzítettek, annak ellenére, hogy utána több változat is készült.
Mike
így nyilatkozott a dal tartalmáról: „Arról szól, hogy énekelsz valakinek, aki a
koronát kéri, és azt mondod, hogy: ezt kérted, ez rengeteg felelősség.”
Over
Each Other
Ezt
a dalt Jon Green írta a zenekarral közösen, aki a Linkin Park közösségében a
2017-es Hollywood Bowl-i fellépéséről és a 2019-es londoni, Mike Shinodával
közös One More Light előadásáról vált híressé, de társszerzője volt a
One More Light Nobody Can Save Me
, Battle Symphony, Friendly Fire és a kiadatlan Tidal Wave
című dalának is. Emellett Matias Mora popdalszerző is közreműködött a dal
szerzőjeként.
A
dal létrejöttéről Mike azt mondta: „Az eredeti demót teljes egészében én
készítettem, aztán ahogy írtunk, különböző iterációkkal/prezentációs módokkal
játszottunk. Néhány számnál egyszerűen csak én írtam a demót, és aztán az
nagyon hasonló maradt. Mások dalok inkább közös munka eredményei voltak, és azt
hiszem, ez inkább ebbe a kategóriába tartozik.”
Emily
azt mondta: „Néhányszor újra kellett próbálnom különböző napokon, hogy kicsit
más dallamváltásokat találjak ki, hogy a sajátommá tegyem a dalt. Eredetileg
úgy énekeltem, ahogy meg volt írva, és egy kicsit nehéz volt megfejteni.”
Hozzátette: „Ez volt az album legnehezebb dala, mert már azelőtt megvolt a
saját identitása, mielőtt megismerkedtem vele.”
Casualty
A
zenekar a From Zero felvételeinek viszonylag késői szakaszában kezdett
el dolgozni a Casualty-n. A zenekar visszatérésének ezen a pontján Brad
még mindig habozott visszatérni a stúdióba és újrakezdeni a zenei munkát, annak
ellenére, hogy tudta, hogy Mike, Dave, Joe, Emily és Colin már dolgoznak az
album felvételein. Nyitva hagyták számára az ajtót, nem nyomást gyakorolva rá,
hanem kifejezve az ő nézőpontjának értékét. Amint csatlakozott a csapathoz Mike
szerint azt mondta: „Azt hiszem, írhatnánk valami súlyosabbat. Úgy értem,
sokkal súlyosabbat.”
Emily
írta a refrén témáját, meglepve Mike-ot előadásmódjának intenzitásával.
Mike
előadásmódja ebben a számban mindentől különbözik, amit korábban bármelyik
dalban tett, a versszakok és a bridge alatt kemény üvöltést produkálva. Joe
erről azt mondta: „Úgy érzem, hogy feltártunk valamit, amit Mike-nak sokkal
gyakrabban kellene csinálnia!”
A
szám instrumentális részét Mike, Brad és Colin készítette. A vokál és a szöveg
egy nap alatt készült el, Emily találta ki a scream-eket és a dalszövegeket.
Overflow
Mike
és Colin már 2022 végén együtt dolgoztak a dalon.
Dave
Farrell az album megjelenése előtti hónapban megemlítette, hogy az Overflow
az egyik kedvenc dala az albumon (a másik a The Emptiness Machine).
A
dal számos verzión és átíráson esett át, mire elnyerte végleges változatát. Dave
azt állította, hogy a dalnak három vagy négy különböző refrén változata volt,
de a zenekar nem akarta feladni, és újra és újra visszatért hozzá, még azután
is, hogy különböző szerzőkkel dolgoztak együtt.
A dallal kapcsolatban Mike elmondta: „Amikor írtuk, néhány alapvető ötlet arról
szólt, hogy szinte túlterheltnek érezzük magunkat, és a túlcsordulás (overflow)
szó arról szól, hogy a poharad túlságosan tele van mindennel a világon. Olyan,
mint amikor a közösségi médiában vagy, és túl sok szar van ott.”
Szerzőként
Mike Elizondo is közreműködött a dalban, ahogyan a Heavy Is The Crown
című szerzeményben is.
A
dal végén egy kazetta megfordítása és a Xero Fuse című dalának egy pár
másodperces részlete hallható.
Two Faced
Mike
így írta le a dalt: „...eredetileg az ötlet az volt, hogy valami olyasmit
írjunk, ami a Linkin Park előttre utal. Mindenki úgy gondol a Linkin Parkra,
hogy itt vagyunk 2024-ben, mi ez a változás, mi történik ma? Emlékeztetni
akartam őket, hogy volt egy időszak a zenekarban, mielőtt találkoztunk volna
Chesterrel, amikor a barátommal, Markkal zenéltünk együtt. Valami ilyesmit akartam
csinálni, és így kezdődött a Two Faced.”
Brad
és Mike együtt írták a Two Faced gitártémáit.
Amikor
a One Step Closer-rel való összehasonlításról kérdezték, Mike azt
mondta: „Viccesnek tartom az összehasonlítást, látom a hasonlóságokat, de úgy
tűnik, mintha olyan emberek utalnának erre, akik nem ismerik túl jól a repertoárunkat.”
Stained
A
dalt Cal Shapiro dalszerzővel közösen írták, aki a Timeflies együttes tagja.
A
zenekar eddig egyáltalán nem kommentálta nyilvánosan a dalt – sem online, sem
interjúkban, sem a színpadon.
IGYEIH
Ez
volt az egyik utolsó dal, amit a zenekart elkezdett írni az albumhoz.
Demó
verzióját Mike és Brad írta.
Emily
így nyilatkozott a dalszerzési folyamatról: „Annyi verziója volt ilyen rövid
idő alatt... Olyan volt, mintha ez lenne az utolsó dal az albumon, és rohadtul
versenyt kellett futnunk az idővel, hogy elkészüljön, és tényleg fel kellett
gyorsítanunk a dalszerzési folyamatot.”
A
dal munkacíme a Villain volt.
Good Things Go
Mike
a dal első demó verzióit 2020-ban rögzítette. Lehetséges, hogy ezekben más-más
énekesek szerepeltek.
A
dal címéről Mike azt mondta: „Imádom ezt a kifejezést, és évek óta próbálgattam
már párszor különböző demókban. Volt ez a kifejezés, és tudtam, hogy jó dal
lesz, de nem tudtam, hogy a refrén, a refrénben lévő sor vagy mi lesz belőle.”
Mike-ot
többször is megkérdezték, hogy a dalra hatással volt-e Chester Bennington
elvesztése. Azt mondta: „Nem, ez valójában egy párkapcsolati dal, néhányunk
története összevonva, és azt hiszem, a sorok többsége az én, Colin és Jake
Torrey története volt. De az egész zenekar dolgozott a dalon, mint általában.”
A
dal bridge részében szereplő rap betét önálló ötletként már 2019-ben megszületett,
majd rá lett próbálva erre a dalra és megtartották, mivel működött.
A DELUXE KIADÁS HÁROM BÓNUSZDALA
Up
From the Bottom
Az
album deluxe kiadásának bejelentésével egy időben a zenekar weboldala azt írta:
„Az Up From the Bottom az idei turnék között született, átitatva a
hosszú szünet utáni első fellépések energiájával.”
Az album deluxe kiadásáról beszélve Mike azt mondta: „Szerettünk volna néhány
extra dalt kiadni, különösen mivel közelegnek a turnédátumaink. Szeretnénk
valami frisset, amiről a rajongók beszélgethetnek, amit meghallgathatnak és
amit lejátszhatnak. Miközben ezen dolgoztunk, az egyik korai megbeszélésen,
amit a dalokról tartottunk, mindenki azt mondta: Vannak dalaink, de valami
hiányzik, például egy másik típusú dalra vágyunk. És ezek a beszélgetések
vezettek el az Up From The Bottom-hoz.”
A
dalszerzés folyamatáról Mike ezt mondta: „Amikor mindenki hazament, elkezdtem
összerakni a dolgokat a zongoránál. Napokig megszállottan húztam a homályos
ötletek szálait, mígnem egy különleges kezdett feltárulni. Az egyik
legkielégítőbb dolog, amit megtapasztalok, az a pillanat, amikor egy új dalt
játszok a zenekaromnak – tudván, hogy befejezetlen, de biztos vagyok benne,
hogy különleges lesz. Hatalmas köszönet a zenekartársaimnak az ötleteikért, az
inspirációért és a kiváló teljesítményükért ebben a dalban – és Joe Hahnnak egy
újabb őrült videóért.”
Unshatter
Az
album deluxe kiadásának bejelentésekor a zenekar weboldala ezt írta: „Az Unshatter
egy korai szám volt, amit a From Zero felvételei elején készítettünk; Emily óriási
énekhangja a bridge-ben volt az egyik olyan momentum, ami jelezte, hogy mire
vagyunk képesek együtt.”
Amikor Emily elkezdett dolgozni a Linkin Parkkal, az első demók, amelyeken
énekelt, az Unshatter és a Vertigo címet viselték, utóbbi 2019
körül készült.
Mike
azt mondta: „Azt hiszem, Brad, Colin és én mindannyian dolgoztunk rajta.
Rengeteg verziója volt. Csak írtunk, és ez a dal pattant ki belőle.”
Let
You Fade
Az
album deluxe kiadásának bejelentésekor a zenekar weboldala azt írta: „A Let
You Fade egy olyan dal, amelynek az írása a From Zero felvételei
alatt kezdődött, de végső formáját az album megjelenése utáni felvételek során
nyerte el.”
Mike
hozzátette: „Maga a dallam, a dallamok, az akkordok és a szövegek a From
Zero ülések alatt születtek, aztán teljesen megváltoztattuk a dal egész formáját.
Volt belőle néhány különböző verzió, de mindegyik csak „majdnem tökéletesnek”
érződött. A zongora és az ének állt a legközelebb hozzá, de úgy éreztem, hogy
az ellenkezője lenne érdekesebb. Ezért megpróbáltuk hangosabbá tenni.”
2025.
április 21-én Mike azt mondta, hogy a Let You Fade, az Overflow
és az Up From the Bottom a jelenlegi kedvenc dalai, azok küzül,
amelyeket az új felállásban készített.
A dal
szövegét a rajongók Chester Benningtonnal hozták összefüggésbe, de Mike ezzel kapcsolatban
így reagált: „A dalok különböző dolgokat jelentenek mindenkinek. Szeretnék
mindenkinek teret adni a Let You Fade dalszövegének értelmezéséhez,
legalábbis egyelőre. Nem kell meghatároznunk a dal helyes értelmezését.”
Nincsenek megjegyzések: